Niezadowoleni pracownicy to poważny problem, z którym mogą borykać się pracodawcy z różnych branż. W momencie, w którym podwładni nie odczuwają satysfakcji z wykonywania obowiązków, przekłada się to na funkcjonowanie całej firmy. Na szczęście, istnieją sposoby na to, jak zaradzić takiej sytuacji.
Benefity pozapłacowe jako sposób na zwiększenie satysfakcji z pracy
Jedną z najłatwiejszych metod, która pozwala na zwiększenie zadowolenia pracowników, jest zapewnienie im odpowiednich benefitów pozapłacowych. Takie świadczenia wpływają pozytywnie nie tylko na poziom satysfakcji, ale również na motywację do wykonywania obowiązków służbowych. Ciekawe dodatki tego typu oferuje m.in. firma Edenred. Wśród nich warto wymienić chociażby karty lunchowe, sportowe i na kulturę, a także specjalne bony podarunkowe zarówno dla pracowników, jak i ich dzieci.
Tego typu benefity pozapłacowe ucieszą większość podwładnych. Ich ogromną zaletą jest możliwość dopasowania ich do indywidualnych potrzeb każdej osoby. Pracownik sam wybiera, na co przeznaczy pieniądze z karty podarunkowej lub w jakim miejscu wykorzysta karnet sportowy. Dzięki temu jego oczekiwania zostają w pełni zaspokojone, co bezpośrednio wpływa na poziom zadowolenia z pracy. Podwładny odczuwa bowiem, że pracodawca rozumie jego potrzeby i stara się dostosować do nich warunki zatrudnienia.
Szkolenia i możliwość rozwoju, czyli jak zaspokoić potrzeby pracowników
Zastój i rutyna bardzo negatywnie wpływają na podejście do wykonywania obowiązków zawodowych. Dlatego też pracodawcy, którym zależy na zbudowaniu usatysfakcjonowanego i zmotywowanego zespołu, powinni inwestować w szkolenia. Możliwość rozwoju stanowi bowiem bardzo ważny czynnik wspomagający wzrost zadowolenia. Co ważne, zdobywanie nowych kompetencji przysłuży się nie tylko podwładnym, ale także całej firmie.
Pracownicy, którzy posiadają odpowiedni zestaw umiejętności, powinni też zyskać nieco większą autonomię. W momencie, w którym poczują się bardziej niezależni, chętniej będą angażować się w nowe projekty, a co za tym idzie, ich życie zawodowe stanie się bardziej satysfakcjonujące.
Czy atmosfera w pracy ma wpływ na zadowolenie pracowników?
Okazuje się, że odpowiednia atmosfera w pracy może mieć kluczowe znaczenie dla pracowników i ich satysfakcji. Dlatego też, pracodawcy powinni zadbać o to, aby warunki w miejscu zatrudnienia jak najbardziej sprzyjały dobremu samopoczuciu podwładnych. Najważniejszym elementem wydaje się być zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa i wsparcia. Konieczne jest także zwracanie dużej uwagi na odpowiedni przepływ informacji w zespole. W tym celu należy postawić na dobrego lidera, który nie tylko zadba o komunikację i wypracuje odpowiednie mechanizmy współpracy, ale będzie też motywował pracowników do działania.
Niezwykle istotne jest także docenianie starań podwładnych. Aby pracownicy poczuli się usatysfakcjonowani, należy nagradzać ich za ich wzmożony wysiłek. W tym celu można zastosować zarówno pochwały słowne, jak i premie czy karty podarunkowe.