Czym jest hosting?
Umieszczenie strony w Internecie wcale nie jest takie proste. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i chciałbyś mieć własną witrynę, musisz zatroszczyć się o trzy rzeczy: stronę, domenę i hosting. O ile stworzenie samej strony internetowej jest oczywiste – należy to zlecić grafikowi albo użyć gotowego szablonu, a o zarezerwowaniu nazwy prędzej czy później każdy z nas pomyśli, o tyle hosting stron www może wydawać się czymś dziwacznym i zbędnym dla przeciętnego użytkownika sieci.
Hosting to usługa polegająca na sprzedaży tudzież kupnie (zależy od której strony się na nią patrzy) serwera lub przestrzeni na serwerze. Żeby strona internetowa była dostępna w sieci, gdzieś na świecie musi być komputer – serwer – na którym znajdują się jej dane – i musi on być włączony. Gdy klient chce wyświetlić daną stronę, do serwera wysyłane jest zapytanie o dane i o ile nie wystąpi jakiś błąd, klient może wyświetlić stronę na podstawie danych pobranych z serwera.
Od razu można zauważyć kilka potencjalnych problemów. Choć każdy komputer może pełnić rolę serwera, to wykorzystanie swojego domowego komputera do tego celu jest kiepskim pomysłem. Po pierwsze, jeśli serwer jest nieaktywny, a użytkownik próbuje wejść na stronę, otrzyma komunikat, że wybrana strona nie istnieje. Serwer musi być aktywny całą dobę, aby o każdej porze dnia i nocy klient mógł odwiedzić naszą stronę. Po drugie, strona internetowa wymaga miejsca na dysku i transferu danych. Im więcej użytkowników ją odwiedza, tym większa jest potrzeba przesyłania danych, a domowe łącze internetowe może tego nie znieść.
Widać więc, że wykupienie hostingu jest koniecznością przy zakładaniu firmowej strony internetowej. Na co zwrócić uwagę przy porównywaniu ofert? Jak wybrać najlepszą?
Transfer i przestrzeń dyskowa
Przestrzeń dyskowa to miara wielkości tego, jak dużo danych dotyczących strony będziesz mógł przechowywać na serwerze. Standardowej wielkości strona zawierająca informacje o firmie i niewielką galerię zajmuje mniej niż 1GB. Dużo miejsca zajmują zdjęcia i pliki multimedialne, jednak nawet jeśli na twojej stronie ma się znajdować sporo filmów, nie powinna ona zająć więcej niż kilka gigabajtów. Dodatkowe gigabajty należy przeznaczyć na firmową pocztę.
Transfer odpowiada za dwie sprawy: ilość danych transferowych przekłada się na to, ile klientów będzie mogło odwiedzić naszą stronę w ciągu miesiąca, a od jego szybkości zależy jak szybko będzie im się wczytywać nasza strona.
Jakość serwera i bezpieczeństwa
Poza danymi technicznymi należy też zwrócić uwagę na to, z jakich technologii korzysta dostarczyciel serwera. Generalnie rzecz biorąc im jest ona nowsza, tym lepiej. Ważne są również zabezpieczenia serwerów, zarówno te chroniące przed hakerami, jak i tworzenie kopii zapasowych na wypadek awarii. Jeśli usługodawca oferujący hosting nie wspomina o takich opcjach w swojej ofercie, nie warto jej rozważać. Dodatkowym atutem może być natomiast pomoc techniczna oferowana przez firmę oferującą hosting.