Jeżeli podobnie jak wielu przedsiębiorców zastanawiasz się nad wdrożeniem Power BI w swojej firmie, koniecznie przeczytaj artykuł, w którym spróbujemy rozprawić się z mitami na jego temat.
Narzędzia Business Intelligence typu Self-Service zyskują coraz większą popularność. Corocznym liderem zestawienia najlepszych narzędzi BI według Gartnera jest Microsoft Power BI, system, który od momentu pierwszego zaprezentowania w 2013 roku przeszedł długą drogę i jest systematycznie rozwijany. I choć świadomość korzyści z analizy danych rośnie wraz z ich możliwościami, nadal pokutuje wiele mitów co do systemów Business Intelligence. Jeżeli podobnie jak wielu przedsiębiorców zastanawiasz się nad wdrożeniem Power BI w swojej firmie, koniecznie przeczytaj artykuł, w którym spróbujemy rozprawić się z mitami na jego temat.
Mit nr 1. Obsługi Microsoft Power BI można nauczyć się samemu
Self-Service – to hasło zjednuje narzędziom do analityki biznesowej coraz więcej fanów. I trudno się dziwić: intuicyjny, przejrzysty interfejs, możliwość tworzenia raportów i pobudzających wyobraźnię wizualizacji to znaczne ułatwienie w dobie powszechnej “ekselizacji” danych. Serwis YouTube pełen jest tutoriali i vlogów tematycznych poświęconych Power BI, które odnotowują setki tysięcy, a nawet miliony wyświetleń. Jakkolwiek podstawy obsługi narzędzia nie powinny nastręczać trudności, to czy samodzielne zgłębianie potężnych możliwości narzędzia przez pracowników jest faktycznie kierunkiem dla naszej firmy? Wiedza o Power BI powinna być dostarczona w trakcie szkoleń, w ramach wdrożenia, przez dostawcę usług Business Intelligence. Tylko wtedy pracownicy będą przygotowani do pracy z Power BI i wykorzystają jego potencjał.
Mit nr 2. Power BI zrobi wszystko za nas
Dziś praca z systemami klasy Business Intelligence nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla osób z wykształceniem technicznym i specjalistów ds. analizy danych, dlatego wiele osób może zakładać: “Wdrożymy Power BI i narzędzie zrobi wszystko za pracowników samo”. To także częsty mit! To prawda, że zrobi za nich bardzo wiele, ale jeżeli zależy nam na tworzeniu bardziej zaawansowanych analiz, warto poszerzyć swoją wiedzę np. poprzez dodatkowe szkolenia czy usługi konsultingu IT. Warto mieć na uwadze, że narzędzia nowej generacji typu Self-Service BI nie są narzędziami “no Service”. Korzystając z wiedzy doświadczonych konsultantów Business Intelligence zyskamy gwarancję, że rozwijamy kompetencje adekwatnie do możliwości Power BI i – pewnie z czasem coraz większych – potrzeb analityczno-raportowych firmy.
Mit nr 3. Power BI to drogie narzędzie (i tylko dla dużych korporacji)
Wraz z samoobsługowymi narzędziami Business Intelligence nastała era popularyzacji dostępu do danych. Dziś z dobrodziejstw analityki mogą korzystać także małe i średnie przedsiębiorstwa, dobierając najbardziej odpowiedni dla siebie model licencyjny. Możliwości Power BI można przetestować nawet za darmo, korzystając z Power BI desktop. Z jego obsługą poradzą sobie wszyscy pracownicy zaznajomieni z pakietem Office. Już w tej wersji zyskujemy możliwość pobierania danych z innych narzędzi, jak Excel czy systemy CRM, i tworzenia przyciągających oko interaktywnych wizualizacji.
Podsumowanie
Rozprawienie się z mitami i rozeznanie rynku dostępnych narzędzi BI to dopiero pierwszy krok, a decyzja o wdrożeniu jakiegokolwiek systemu powinna być dogłębnie przemyślana. W przypadku narzędzi Business Intelligence ważne jest także zbudowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej szerzeniu dostępu do danych (ang. Data Culture). Tylko wtedy narzędzie BI będzie dla firmy i jej pracowników prawdziwą pomocą.