Rowery elektryczne, czyli tak zwane e-bike’i to coraz popularniejszy sposób komunikacji. Dzięki napędowi elektrycznemu i specjalnemu silnikowi są one szybkie i gustowne.
Czym są rowery elektryczne?
Rowery elektryczne to odpowiedniki klasycznych rowerów. Wyjątkiem jest sposób ich użytkowania – zamiast pedałowania, rower działa nieco jak skuter. Oczywiście rowery elektryczne posiadają także pedały, jednak ich użytkowanie jest dużo łatwiejsze – jeśli odpowiednio naładujemy nasz rower elektryczny. Różne rowery elektryczne przejrzyj w ogłoszeniach na sprzedajemy.pl, serwisie ogłoszeniowym, w którym możesz znaleźć tanie rzeczy w dobrym stanie.
Rowery elektryczne wyróżnia napęd elektryczny. Dzięki niemu prędkość roweru może wynosić w rzadkich przypadkach nawet 100 kilometrów na godzinę, najczęściej jednak prowadzący elektryczny pojazd poruszają się z prędkością około 25 kilometrów na godzinę.
Rodzaje silników do roweru elektrycznego
Jest kilka rodzajów silników do roweru elektrycznego. Mogą one być umieszczone w różnych jego częściach – w kole lub w części centralnej. Silnik elektryczny w kole, czyli tak zwany silnik w piaście jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Sam fakt, że silnik umieszczony w kole nie wykorzystuje łańcucha do przenoszenia mocy sprawia, że koło posiada dużą przyczepność, co oczywiście skutkuje tym, że jeżdżenie tego typu rowerem jest dużo bezpieczniejsze. Taki silnik minimalizuje możliwość wystąpienia poślizgu, jeśli rozwiniemy większe prędkości.
Istnieją również silniki w przedniej piaście, które zaprojektowane są głównie z myślą o przestrzeni miejskiej. Takie silniki odpowiadają za korzystne rozłożenie ciężaru całego roweru, nie sprawiają też trudności przy wymianie dętki.
Jeśli chodzi o silniki nieumieszczone w kołach, wyróżnić możemy dodatkowo silnik centralny. Jest on dość drogi i nie sprawia problemów, jeśli musimy wymienić koło. Dodatkowo, silnik ten pozwala wbudować czujnik nacisku na pedał.
Jaki silnik elektryczny wybrać do roweru elektrycznego?
Istnieje kilka rodzajów silników, oprócz wyżej wymienionych rozróżniamy także silniki przekładniowe i bezprzekładniowe. Obydwa typy mieszczą się w kołach.
W przypadku wyboru silnika do roweru warto przede wszystkim zadać sobie pytanie, jak często i w jakich warunkach będziemy używać roweru. Jeśli naszą codzienną trasą jest raczej przestrzeń miejska, warto pomyśleć na silnikiem rowerowym umieszczonym w przednim kole, jeśli natomiast często jeździmy po trudnych drogach, rozwiązaniem może być silnik w tylnym kole, który sprawia, że przyczepność jest znacznie większa. Silniki mieszczące się w kołach są tańsze, niż te, mieszczące się pośrodku roweru, jednak taki napęd warto wybrać, kiedy często musimy zmieniać oponę (na przykład pokonujemy trudniejsze trasy). Wybór odpowiedniego silnika do roweru to skomplikowana sprawa i warto w tej sprawie skonsultować się ze specjalistą.