Coraz więcej miejsca w modzie poświęca się trendom, które są ekologiczne i „cruel free” i to bardzo dobrze. Próżność w ostatnich latach osiągnęła już granicę absurdu, a dotyczy to nie tylko Photoshopa i filtrów, a także coraz częstszych operacji plastycznych, ale choćby produkowania i kupowania coraz droższych rzeczy, które nie są zbyt praktyczne, a za nimi stoi choćby cierpienie zwierząt i ludzi. Zatem czy moda i humanitaryzm mogą iść w parze. Dziś na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć.
Naturalne futra kontra sztuczne
Na szczęście coraz więcej osób zauważa, że noszenie naturalnych futer jest synonimem obciachu. Tym, którzy o tym zapominają często jest to przypominane, choćby poprzez obrzucenie jajkami w czasie celebryckiego eventu. Tkaniny sztuczne coraz lepiej imitują te naturalne, dlatego jaki jest sens wspierania cierpienia norek, które hodowane są właściwie tylko na potrzeby rynku futrzarskiego. A przecież te ładne zwierzątka mogłyby w spokoju żyć w naturze. Noszenie naturalnych futer to niejako cofnięcie się do epoki kamienia łupanego. Wtedy ludzie też przepasali się skórami zwierzęcymi, ale dlatego że nic innego nie mieli pod ręką. Co ważne wiele tkanin sztucznych podlega recyklingowi, a niechcianemu płaszczykowi czy futerku można podarować drugie życie oddając do second handu czy sprzedając w Internecie.
Włosy doczepiane, rzęsy doczepiane, czyli era „doczepów”
Obecnie panuje swoista era poprawiania urody poprzez doczepianie włosów czy rzęs. Tę modę znacznie bardziej preferujemy niż poprawianie urody metodą operacji plastycznych, gdyż jest właściwie nieinwazyjna. Trzeba tylko wybierać produkty z głową. Rzęsy mogą być wykonane z futra norek, ale to takie samo okrucieństwo jak noszenie futer. Zatem skoro są rzęsy syntetyczne, a chcesz zafundować sobie bujny wachlarz, to skorzystaj właśnie z takich. Wykorzystywanie i zabijanie zwierząt na potrzeby mody to jedno, a kolejną kwestię stanowi wykorzystywanie biednych ludzi z krajów Trzeciego Świata. Niejednokrotnie kobiety sprzedają tam swoje włosy, by cokolwiek zarobić. Często są oszukiwane przez osoby, które zajmują się tym biznesem. Zamiast wspierać wyzysk i wybierać włosy azjatyckie, lepiej zdecydować się na włosy słowiańskie lub rosyjskie pozyskiwane w sposób humanitarny. Włosy doczepiane europejskie w wersji clip in mogą być farbowane i stylizowane. Zakup długiej kity pozwoli Ci przejść swoistą metamorfozę.
Torebki naturalne i sztuczne, czyli o wykorzystywaniu skóry w branży galanteryjnej
Nie ma nic lepszego niż naturalna skóra, tak twierdzi wiele osób. Jednak o ile skórę świńską będącą odpadem działalności rzeźni, które i tak pracują jesteśmy w stanie przełknąć, tak wykorzystywanie skóry wielbłądziej czy z aligatora już nie. Celebrytki szczycą się torebkami ze znanymi logami, często nie zastanawiając się nad tym, że zwierzęta zostały zabite tylko po to, by człowiek mógł spełnić swoje próżne żądze. Generalnie więc rekomendujemy nawet zamianę skórzanych butów czy torebki ze świńskiej skóry na tę wykonaną ze skóry ekologicznej. Powstają bowiem mieszanki coraz trwalsze i odporne na uszkodzenia, a także wilgoć.
Moda i humanitaryzm – kosmetyki nie testowane na zwierzętach
Jest pewne światełko w tunelu, jeśli chodzi o modę. W przypadku kosmetyków coraz więcej firm zaczęło dostrzegać, że testowanie nie tyle produktów, co składników na zwierzętach nie ma najmniejszego sensu. Coraz więcej firm promuje kosmetyki wykonane całkowicie z naturalnych surowców, bez składników pochodzenia zwierzęcego. Oczywiście są one często droższe od tych „stojących po złej stronie mocy”, jednak od czegoś trzeba zacząć. Oczywiście nie może być to swoista hipokryzja, w ramach której produkty opatrzone są znakami „nie testowane na zwierzętach”, podczas gdy wszystkie składniki zostały przetestowane tam, gdzie jest to możliwe, chociażby w Chinach.
Zatem ludzkość poczyniła pewne kroki naprzód jednak trzeba zrobić wszystko, aby nie były to kroki pozorne. Stosowanie tkanin w pełni biodegradowalnych jest świetnym przykładem dbałości części środowiska modowego o środowisko. Warto iść i w tę stronę w kwestii kosmetyków i upiększania.