Lifestyle

Do której godziny jeździ kurier – oczekiwania vs rzeczywistość

Konieczność oczekiwania na kuriera to jeden z mniej przyjemnych aspektów zakupów internetowych. Do której godziny jeździ kurier a kiedy chcieliby go widzieć klienci? I czego jeszcze klienci oczekują od kuriera, dostawy ze sklepów internetowych i zakupów on-line w ogóle? Przyglądamy się opiniom internautów wyrażonym w ogólnopolskich badaniach.

Do której godziny jeździ kurier?

Jest taki dowcip o wymianie SMSów z kurierem:

Kurier: Dzień dobry, mam paczkę dla Pana

Klient: Będę w domu po 16:00

Kurier: Ja też

Jak to jest z tymi godzinami pracy kuriera? Do której godziny jeździ kurier? Zasadniczo godziny pracy kurierów przypadają między 8:00 a 18:00. Kurierzy niektórych operatorów dzwonią i umawiają się z klientem na konkretną godzinę, podczas gdy inni dzwonią tylko z informacją, o której godzinie będą pod drzwiami. Wiele firm kurierskich oferuje nadawcy możliwość określenia godziny dostawy: czy to w ramach standardowej czy dodatkowej usługi. Szczególnym przypadkiem jest tu przesyłka przyspieszona z gwarancją dostawy do określonej godziny następnego dnia. Jednakowoż dodatkowe usługi tego typu skierowane są przede wszystkim do klientów biznesowych, wysyłających np. ważne dokumenty. Klienci e-commerce skazani są zazwyczaj na podstawowe opcje dostawy kurierem, aczkolwiek niektóre sklepy oferują klientom szerszy wybór opcji dostawy.

Do której godziny jeździ kurier: oczekiwania klientów

A czego właściwie oczekują klienci e-commerce? Raport Gemius o e-commerce w Polsce jak co roku dostarcza informacji na ten temat. Jeżeli chodzi o najwcześniejszą godzinę, o której klienci spodziewają się przyjazdu kuriera, to najwięcej respondentów (36%) wskazało na godzinę 8:00, aczkolwiek aż 17% wskazało, że oczekiwaliby przyjazdu kuriera nawet przed 8:00. Najpóźniejszą godziną, od której klienci chcieliby czekać na przyjazd kuriera jest 16:00. Jednak tylko 9% respondentów wskazało, że oczekiwaliby przyjazdu kuriera po południu. Jeżeli chodzi zaś o najpóźniejszą porę, do której klienci chcieliby czekać, to ponad połowa respondentów wskazała na 18:00 (26%) lub 20:00 (27%). Natomiast tylko 3% z nich chciałoby dostawę przed południem. Podobnie, tylko 3% gotowe jest czekać do północy.

Jakie są jeszcze oczekiwania klientów wobec dostawy kurierem? Nieco ponad połowa (54%) respondentów zadeklarowała, że wybierając sprzedawcę lub sklep zwracają uwagę na dostępność opcji montażu i/lub instalacji urządzeń AGD i RTV podczas dostawy. Przy tym częściej wskazywały na tą odpowiedź kobiety (61%) niż mężczyźni (46%), jak również osoby najmłodsze (15-24 lat; 63% w porównaniu do ok. 50+% w innych grupach wiekowych) i te z wyższym wykształceniem (58% vs ok. 50% osób z podstawowym lub średnim wykształceniem). Możliwość dostawy wraz z montażem  to czynnik, na który zwróci uwagę ok. połowa kupujących i może być korzystnym rozwiązaniem dla sklepu. . Ankietowani są najmniej skłonni do samodzielnego montażu urządzeń gazowych – aż 76% wskazało, że wolałoby to zadanie powierzyć fachowcom. Za to tylko 25% wolałby żeby ktoś zmontował im meble. Generalnie mężczyźni są nieco bardziej skłonni do wykonywania tych prac samodzielnie, z wyjątkiem właśnie montażu urządzeń gazowych.

Zdecydowana większość respondentów, bo aż 89% chciałaby aby zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu przy dostawie przez kuriera. Tu również nie ma znaczących różnic między różnymi grupami respondentów. Nawet wśród mężczyzn w wieku 35-49 lat z wykształceniem podstawowym (stereotypowo postrzeganych jako najbardziej skłonnych do samodzielnego wykonywania ciężkich prac fizycznych) ponad 80% ankietowanych zadeklarowało, że chcą aby zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu.

Przesyłka kurierska z e-commerce ogólnie

Dostawa przez kuriera jest najbardziej pożądaną formą dostawy zakupów dokonanych w sieci. Według raport Gemius aż ¾ respondentów deklaruje, że jest to forma dostawy, która zachęca ich do robienia zakupów on-line. Usługa kurierska pozostaje więc, podobnie jak w latach ubiegłych, najpopularniejszą metodą dostawy. Nieco ponad ⅔ respondentów, a więc niewiele mniej, zadeklarowało, że do kupowania on-line motywuje ich możliwość odbioru z maszyny paczkowej (czyli w praktyce z Paczkomatów, które są jedynym liczącym się graczem na tym rynku). Inne formy dostawy, np. doręczenie przez listonosza do domu, odbiór w punkcie obsługi, czy sklepie cieszą się mniejszą popularnością.

Jednakże w praktyce wygląda to nieco inaczej. Choć najwięcej respondentów twierdzi, że dostawa kurierem motywuje ich do zakupów w sieci, to najczęściej wybieraną opcją dostawy jest właśnie Paczkomat. Kurier zaś znalazł się na drugim miejscu. Wśród uczestników badania 61% zadeklarowało, że najczęściej korzystają z dostawy do maszyny paczkowej, podczas gdy 55% stwierdziło, że najczęściej dostarcza im zamówienia kurier. Dla porównania, tylko 33% respondentów odpowiedziało, że najczęściej korzystają z dostawy pocztą bezpośrednio do domu/pracy. Jedną z przyczyn jest zapewne to, że korzystając z Paczkomatu nie trzeba się zastanawiać, do której godziny jeździ kurier, bo maszyny czynne są 24 godz. na dobę.

Shares: