Sport

Jaki BMX wybrać dla początkującego?

Jazda na rowerze BMX to ekscytująca i bardzo widowiskowa dyscyplina sportowa. Jaki BMX wybrać na początek, aby czerpać frajdę z jazdy i nauki trików?

Rower pomaga budować kondycję i świetnie wpływa na zdrowie. Wycieczki rowerowe są super, ale Ty chcesz spróbować czegoś ciekawszego. Chcesz spróbować swoich sił w skateparku lub poszaleć trochę na asfalcie? Pomożemy Ci wybrać odpowiedni rower BMX, w sam raz na początek Twojej przygody z freestylem. 

Rower BMX – krótka charakterystyka

BMX to lekki rower, który służy do wykonywania trików na torach z przeszkodami i rampach. Pozbawiony jest wszystkich zbędnych dodatków – to rama o specyficznej geometrii, 20 lub 24 -calowe koła, prosty napęd i kierownica o charakterystycznym kształcie. Wszystko po to, aby z łatwością wykonywać z nim ewolucje w powietrzu i na asfalcie. 

BMX-y można podzielić na dwie grupy – przeznaczone do różnych dyscyplin. Race BMX do ścigania i Freestyle BMX, na których możesz uprawiać dirt jump (jazda po specjalnie przygotowanym torze), skakać na rampie w skateparku lub wykonywać ewolucje na asfalcie.

Jaki BMX dla początkującego? 

W przypadku tej grupy rowerów opcje są dwie – złożenie własnego BMX-a z części i zakup roweru z seryjnej produkcji. Na początek najlepszym wyjściem jest kupienie gotowego roweru i skorzystanie z porad doświadczonych sprzedawców. Aby złożyć swój sprzęt z komponentów musisz wiedzieć czego potrzebujesz. Dowiesz się tego dopiero, gdy wypracujesz własną technikę jazdy i wybierzesz ulubioną dyscyplinę.

Rower BMX to z pozoru prosty mechanizm, ale nie polecamy kupowania roweru w markecie to będzie BMX tylko z nazwy. Może się okazać, że nasz rower nie chce współpracować przy nauce trików i Twoja przygoda z freestylem szybko się skończy. Najlepsza opcja to rower od polskiego producenta z dobrze zaprojektowaną ramą i na solidnych komponentach. Trzeba pamiętać o tym, że BMX to sport ekstremalny – wymaga nie tylko dobrej kondycji, ale również odpowiedniego sprzętu. 

Na jakich elementach wyposażenia należy się skupić kupując pierwszego BMX-a? Rower ma być lekki – jego waga będzie kluczowa podczas szlifowania techniki jazdy. Wytrzymała rama to podstawa, ale o niej napiszemy szerzej za chwilę. 

Szybka jazda, skoki i upadki wymagają naprawdę porządnych łożysk. Konstrukcja roweru narażona jest na dużo większe przeciążenia niż przy “normalnej” jeździe. Łożyska kulkowe są tanie, ale ich trwałość jest niska. Jeśli poważnie myślisz o swojej przygodzie z freestylem warto zainwestować w rower na łożyskach maszynowych. Opory toczenia będą znacznie zredukowane, co przedłuży żywotność roweru.  

Kierownica do BMX-a to bardzo specyficzna konstrukcja – jest wysoka i dość szeroka. Im wyższa i szersza tym lepiej na początek – łatwiej będzie np. zmieniać dłonie podczas obracania kierownicą wokół własnej osi. Wybór do siodełka? Cóż jak twierdzą freestylerzy: “na tym rowerze się nie siedzi”, jednak odpowiednio wyprofilowane siodełko ułatwi rozpędzenie się na rowerze i nie będzie przeszkadzać podczas akrobacji.

Jaka rama do BMXa?

Rama to podstawa konstrukcji każdego roweru – w BMX-ach jest najważniejszym elementem. Rowery BMX buduje się na ramach aluminiowych, stalowo – chromowych oraz ramach ze stali węglowej Hi-Ten. Rama aluminiowa jest lekka, ale niekoniecznie komfortowa, ale stopień pochłaniania drgań pozostawia sporo do życzenia. 

Ramy ze stali węglowej mają tę zaletę, że są odpowiednio sztywne. Wykonywanie pierwszych ewolucji i nauka trików na rowerze ze stalową ramą będzie męcząca, ale masz pewność, że rower wytrzyma spotkania z ziemią. 

Najbardziej cenione są ramy stalowo – chromowe o zwiększonej wytrzymałości. Rower jest solidny, ale jednocześnie odpowiednio lekki. Taka rama zapewnia duży komfort – świetnie pochłania drgania. 

Jak dobrać ramę BMXa do wzrostu? 

Dobrze dopasowana rama roweru to wygodna i bezpieczna jazda. Na odpowiednio dopasowanym rowerze szybko i z przyjemnością opanujesz techniki freestylu. W przypadku BMXa ważna jest długość ramy – jeśli będzie za krótka będziesz uderzać kolanami o kierownicę i krzywić kręgosłup. Natomiast za długa rama przeszkadza w wykonywaniu trików. Trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy komfortem jazdy, czyli odpowiednią ilością miejsca na nogi, a długością ułatwiającą ewolucje. 

Ramy BMX produkowane są najczęściej w rozmiarach od 18” do 21” – przy czym 18” i 19” cali to rozmiar dla juniorów. Dla dorosłych o wzroście 160 – 180 cm najlepsze będą ramy długości 20,2 – 20,75, natomiast dla osób wyższych 20,9-21,5 cala. 

Jakie koła do BMXa?

Rozmiar koła dla młodzieży dorosłych to najczęściej 20” – mniejsze koła montuje się w BMX-ach dla dzieci. 20” to rozmiar dla osób, które mierzą powyżej 140 cm wzrostu. Biorąc pod uwagę fakt, że na rowerze będziemy skakać i upadać obręcze i opony muszą być odpowiednio wytrzymałe. Rowery do flatlandu, czyli ewolucji na asfalcie powinny być wyposażone w solidne pegi, czyli rurki mocowane do osi koła, na których będziesz opierać stopy podczas wykonywania trików.  

Jak hamować na BMXie?

W zależności od przeznaczenia rowery mogą być wyposażone w hamulce. Do flatlandu czyli akrobacji na asfalcie wybieramy rower bez hamulców lub z hamulcem na tylne koło i rotorem z przodu – pozwala on na obrócenie kierownicy o 360 stopni. BMX z hamulcami to większe poczucie bezpieczeństwa podczas pierwszych prób ewolucji. 

Hamowanie na BMX-ie bez hamulców to pierwsze co musisz dobrze opanować zanim zaczniesz uczyć się trików. Pozostanie hamowanie nogami lub dość trudne technicznie zarzucanie tylnego koła – potrzebujesz już sporej wprawy, aby zrobić to bez nieprzyjemnego spotkania z asfaltem. Podczas hamowania nogami trzeba zmniejszyć prędkość i zeskoczyć z roweru. 

Ile kosztuje dobry BMX?

Kompletny rower BMX od polskiego producenta Tabou to wydatek ok. 1000 PLN – i to na początek z powodzeniem wystarczy. Za topowe marki, jak Flybikes czy WeThePeople trzeba zapłacić ok. 2000 PLN i więcej. Prawdziwi pasjonaci składają sobie rowery z części, ale takie indywidualnie skomponowane, designerskie cacka potrafią kosztować ponad dwukrotnie drożej niż rower seryjny.   

Shares: