Dobrze funkcjonująca i atrakcyjna graficznie strona internetowa jest podstawą prawie każdego biznesu w XXI wieku. Właśnie dlatego ogromne znaczenie ma wybór odpowiedniego hostingu, który będzie dobrze funkcjonował i zapewniał stały dopływ klientów.
Co to jest hosting?
Hosting to udostępnione zasoby serwerowni, które pozwalają na to, aby strona internetowa, sklep lub blog mogły funkcjonować przez całą dobę, bez przerwy. Dobrze dobrany hosting sprawia, że strona internetowa nie zacina się i działa prawidłowo, a tym samym jest atrakcyjna dla użytkownika i sprawia, że klient z zaciekawieniem przegląda kolejne podstrony. Wśród najważniejszych zagrożeń, związanych z nieodpowiednio dobranym hostingiem, można wymienić:
- wolne działanie strony lub jej zacinanie się,
- bardzo wolne ładowanie się podstron (co zniechęca użytkownika),
- niedziałająca poczta mailowa,
- problemy z wtyczkami,
- możliwość utraty danych
Warto zaznaczyć, że istnieje kilka rodzajów hostingu, tj. serwer dedykowany (dla konkretnej strony lub sklepu, jednak jego koszt jest bardzo wysoki), hosting współdzielony (ma ograniczony dostęp, ale jest tańszy i stosunkowo łatwy w użytkowaniu), VPS (czyli wirtualne serwery, które przeznaczone są raczej dla dużych firm), a także hosting elastyczny i rozwiązanie hybrydowe (polecane średnim sklepom). Zwykle najlepszym rozwiązaniem dla średnich firm jest hosting współdzielony lub hybrydowy, natomiast wielkie sklepy internetowe powinny skorzystać z serwera dedykowanego lub VPS.
Jaki hosting wybrać?
Poza konkretnym rodzajem hostingu bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na inne cechy hostingu, które są oferowane przez firmy. Wśród tych cech można wymienić:
- podstawowe parametry, tj. pamięć RAM, procesor,
- bezpieczeństwo, certyfikaty, które posiada firma hostingowa,
- szybkość i stabilność serwerów,
- pomoc w migracji danych z poprzedniego hostingu,
- brak dodatkowych cen,
- wsparcie u przedstawicieli hostingu, dostępne przez 24 godziny na dobę,
- transfery serwisowe i limity,
- wygodny panel zarządzania serwerem, a tym samym łatwość obsługi,
- korzystne ceny, a także zniżki dla stałych klientów
Decydując się na wybór firmy hostingowej, warto także wziąć pod uwagę komplementarność usług, czyli posiadanie hostingu i domeny w jednej firmie, dzięki czemu bardzo łatwo i szybko można wprowadzać zmiany. Ogromne znaczenie ma także pomoc techniczna, która ma szczególne znaczenie, gdy dzieje się coś niepokojącego ze stroną internetową, na przykład wolno się ładuje, pojawia się na niej błąd lub też jest podejrzenie włamania. Warto także zwrócić uwagę na opinie o firmach hostingowych w Internecie lub dopytać znajomych przedsiębiorców o to, co polecają i z jaką firmą współpracują. Można także poczytać opinie na forach lub na Facebooku oraz sprawdzić rankingi, jednak warto pamiętać o tym, że nie wszystkie opinie są bezkrytyczne, a część z nich to marketing szeptany. Przed wyborem konkretnej firmy warto umówić się na spotkanie z przedstawicielem przedsiębiorstwa lub porozmawiać telefonicznie, a następnie przeczytać na spokojnie umowę i sprawdzić, co wchodzi w jej zakres.